Chula Brand is pionier op het gebied van biologische bestrijding van plagen in papaja's.

Chula Brand is pionier op het gebied van biologische bestrijding van plagen in papaja's.

Biologische bestrijding minimaliseert het gebruik van schadelijke chemicaliën en bevordert duurzame landbouwpraktijken die kunnen worden toegepast in vollegronds teelten. Dit wordt bevestigd door Chula Brand, een toonaangevend bedrijf in de productie en export van papaja's, dat erin geslaagd is om de plagen die verantwoordelijk zijn voor verliezen in de productie op een veilige en effectieve manier te bestrijden.

Play

Chula Brand is een bedrijf met meer dan 20 jaar ervaring in de productie en distributie van papaja's en andere tropische vruchten zoals ananas en limoen. Een belangrijk deel van hun missie als producent is om bij te dragen aan gezonde voeding in de wereld en om dit te bereiken moeten ze voeding produceren met een lagere chemische belasting.

Gemotiveerd door de verliezen veroorzaakt door de kasspint(Tetranychus urticae) en wittevlieg(Trialeurodes variabilis) en de ineffectiviteit van conventionele methoden, als gevolg van de resistentie die door deze plagen wordt gegenereerd, begon Chula Brand meer dan twee jaar geleden met de ontwikkeling van haar programma's voor biologische bestrijding in samenwerking met Koppert.

Chula Brand en Koppert: een succesvolle samenwerking

Om de last van acariciden en andere chemische gewasbeschermingsmiddelen te verminderen en daardoor veiliger en kwalitatief betere voeding te produceren, besloot Chula Brand om biologische gewasbescherming te gebruiken als onderdeel van een strategie voor geïntegreerde gewasbescherming (IPM). Hoewel het begrijpen van het aanpassingsvermogen van insecten in het open veld en de preventieve aanpak van het uitzetten van natuurlijke vijanden in het begin een uitdaging was, vonden ze in Koppert een bondgenoot die niet alleen producten van de hoogste kwaliteit heeft, maar hen ook begeleidde bij deze overgang.

"De ervaring met het gebruik van deze producten was een hele uitdaging voor Chula Brand, omdat we van een conventioneel beheer overgingen op een milieuvriendelijker beheer. Wat in het begin de grootste uitdaging was om te komen tot het biologische beheer dat we nu hebben, was het begrijpen van het aanpassingsvermogen van insecten aan planten in open velden," zegt Carlos Canul, technisch manager van Chula Brand Mexico.

Dankzij de resultaten van tests en veldproeven die in samenwerking met Koppert zijn uitgevoerd, heeft Chula Brand de chemische belasting tot een historisch dieptepunt teruggebracht en biologische bestrijding toegepast in meer dan vier papaja's in Mexico. Dit heeft bijgedragen aan het bereiken van haar missie als producent, namelijk het verbeteren van en zorgen voor de gezondheid van het gewas, de werknemers en de eindconsument, die nu kan genieten van een product dat volledig veilig is voor consumptie.

De toekomst van biologische bestrijding in de papayaproductie

Koppert heeft een portfolio met natuurlijke oplossingen voor de bestrijding van de belangrijkste plagen die het gewas papaya aantasten, zoals de Europese rode mijt, witte mijt, witte vlieg, bladluizen en bladsprinkhanen, door hun natuurlijke vijanden in het gewas uit te zetten en te introduceren. "De toekomst van biologische bestrijding in tropische gewassen zoals papaja zal sterk worden beïnvloed door wetenschap en onderzoek. En door wat bedrijven als Koppert kunnen bijdragen met zeer specifieke biologische oplossingen die geen resistentie ontwikkelen tegen plagen," zegt José Armida, landbouwdirecteur van Chula Brand Mexico, over de toekomst van biologische bestrijding in tropische gewassen zoals papaja.

Dankzij gezamenlijk onderzoek en ontwikkeling met bedrijven als Chula Brand heeft Koppert meer dan 450 hectare papajaproductie in Mexico kunnen beschermen.